четвер, 6 квітня 2023 р.

Біографічне підгрунтя "Щоденників" і "Поетичного пунктиру походу" Олеся Гончара Стаття до наукової конференції

 

Євдокія КАШУБА, учитель зарубіжної

та української літератур, української мови

ОЗ Котелевської гімназії №1 імені С.А.Ковпака

 Котелевської селишної ради Полтавської області

 

Всеукраїнська науково-практична конференція

«Олесь Гончар у духовно-культурному часі та просторі» (05.04.2023)

 

БІОГРАФІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ «ЩОДЕННИКІВ» (Том 1) і «ПОЕТИЧНОГО ПУНКТИРУ ПОХОДУ» ОЛЕСЯ ГОНЧАРА

 

   Стаття є текстуальним дослідженням теми війни у частині «Щоденників» (Том 1) і збірці «Поетичний пунктир походу» Олеся Гончара. Звернено увагу на біографічні факти, які лягли в основу творів письменника. Виокремлено основні підтеми щоденникових записів. Проведено зв’язки з сьогоденням.

   Ключові слова: актуальність, біографічний факт, людина війни, щоденник.

 

Я вольним був, таким і буду,

Однаковим у всі часи.

Олесь Гончар, 1943

 

   Особливе місце серед художньо-документальних жанрів посідає письменницький щоденник як оригінальний і маловивчений жанр літератури. У ньому поєдналося все сокровенне, усе найхарактерніше в особистості письменника. Щоденник – не витвір мистецтва, адже в ньому найменше всього «штучного», «художнього». Щоденники не створюються, а ведуться. У них ми маємо справу не з посередниками, не із «замінниками» особистості автора, а із самою особистістю в її глибинній основі. Щоденник не відображає, не малює образ людини – він частина її самої, деталь душі, вчинків, характеру [6, с.100 – 101]. 

   Мета статті – проаналізувати частину «Щоденників» (Том 1) часів Другої світової і збірку «Поетичний пунктир походу», яку поєднує зі щоденником Олеся Гончара тема війни;  обґрунтувати актуальність обраних для дослідження творів.

   Актуальність роботи полягає

-         у зображенні подій війни очима очевидця;

-         в оголеній правді (без прикрас, через власні емоції і власний досвід) зображуваного;

-         у порушенні проблем

ü мир і війна;

ü людина часів війни;

ü звірства і безчинства ворога;

ü ціна за мир;

ü відповідальність за злочини;

ü любов до Батьківщини попри табори і полони;

ü історична пам’ять про загиблих;

ü взаємодопомога країн світу у разі війни;

ü відповідальність перед загрозою війни.

-         у суголоссі теми війни Другої світової і російсько-української від 24.02.2023 року.

   Жанр щоденних записок забезпечував більше свободи й відкритості у вираженні думок і почуттів, тому особливо приваблював таких українських письменників, як Олександра Довженка, Ольгу Кобилянську, Миколу Куліша, Аркадія Любченка, Валеріана Поліщука, Тараса Шевченка. Також чимала когорта  щоденників полтавських письменників – Остапа Вишні, Олеся Гончара, Олекси Ізарського, Володимира Короленка, Володимира Малика, Володимира Мирного, Панаса Мирного, Василя Симоненка, та багатьох інших.

   Щоденник – це щоденні записи індивідуального характеру про події, факти, враження від чогось тощо; зошит для таких записів [5]. Щоденники, мемуари, біографії/автобіографії тощо  відображають не лише суспільно-політичні та культурно-естетичні події епохи, а й прагнуть заглянути в середину цих явищ, здетермінувати, увиразнити їхні особливі риси, а також проаналізувати та інтерпретувати культурно-історичну дійсність максимально достовірно [6, с.97]. 

   «Щоденник» Олеся Гончара є одночасно й цінним людським документом, і характеристикою непростої епохи, на яку припало життя автора. Перші записи датовано 1943 роком, останні – 1995. У передмові до видання дружина письменника зазначила: «… щоденникові записи відображають всю панораму життя, творчих пошуків, громадської діяльності письменника. Тут і зустрічі з  цікавими людьми, і побачені краєвиди, думки про прочитану книжку, влучний вислів чи слово, до цього не чуте, враження з поїздок, важливі громадські події. Подеколи записуються думки дискусійні, може, деякі його оцінки побратимів по перу аж надто різкі, та про що б не йшлося, автор ніколи не був байдужий до  важливих проблем буття: чи йшлося про національну культуру, чи про духовне здоров’я нації, про те, що йому боліло повсякчас. У життєвих оцінках Олесь Гончар часто випереджав час» [т.1, с.6]. Але є відчуття надзвичайно обережного ставлення саме до цих перших записів часів війни, у яких і думка як вчинок і дія як вчинок були підпорядковані філософській новації –  «вибору самого себе», принципу, що входить як ключовий до всіх модифікацій екзистенціального філософствування і що у всій повноті реалізував себе в художній творчості, осмислюючи духовний стан людини, причетної до подій їй непідвладних.  [2].

   Отже, духовно-душевний, культурний розвиток людини вивів її на шлях новації. Підтвердженням тому є воєнні нотатки, їх наявність як факт, що Олесь Гончар започаткував «Щоденник» під час Другої світової війни, коли перебував у німецькому полоні, тобто в мить чи не найтяжчих випробувань [2, с.45]. Біографічні факти – події, важливі в контексті змін траєкторії конкретного життя, це опорні точки, на основі яких розгортається історія людського життя [1, с.21]. Відомо, що з початком Другої світової війни, Олесь у 1941-му добровольцем пішов на фронт. У 1942-му був контужений і потрапив у полон. У цей час пережив жахіття Харківського і Полтавського таборів для військовополонених. Після звільнення з полону залишився в армії. Тож і «Щоденники», і «Поетичний пунктир походу» мають цілком біографічне підґрунтя.

  Представлені в «Щоденнику» авторські погляди близькі до екзистенціалізму – напряму, що претендував на роль філософії людини ХХ століття, для якого характерні втілення у художніх формах духовної кризи, абсурдності буття, трагізму існування людини й усього людства; зображення важкого морального вибору особистості у критичній ситуації.

   Які авторські погляди Олеся Гончара виявлені нами у зазначених творах у ході дослідження? На які факти звертає увагу Людина війни?

   Це, перш за все, біль за понівечену фашистами Україну: «Міста, красені України, перетворені в гори цегли і попелу. На цих згарищах, як шакали, буйно бенкетують і розплоджуються різні пройдисвіти, аферисти, спекулянти» [4, с.9]; «Село, як і місто, не живе, а конає» [4, с.10]; «Вся країна корчиться в судомах, мов шматований заживо звіром живий організм. Людина з усіма її думами й почуттями топчеться важким чоботом солдата, а солдат, сам розчавлений фізично й морально, вмирає, не знаючи за що» [4, с.9].

   Фронтовик зіткнувся з фактами звірств фашистів: «… У Полтаві фашисти під час відступу спалювали жінок, закривши їх у будинках. … В Нижньодніпровську дітей кидали в Дніпро» [4, с.23].

   Серед різних оцінок дівчина і жінка на війні є й така: «Наші дівчата заслуговують найвищої похвали від майбутніх істориків цієї війни» [4, с.15].

   Таким же болючим є свідчення вивезення населення з окупованих територій України на примусові роботи в Німеччину: «Добивають … набори в Германію. Це такий невблаганний тисячоротий змій, який з нечуваним цинізмом і автоматичністю пожирає цвіт українського народу. … Важко підрахувати зібраних туди в рабство. Але мені здається, що це становить цифру в декілька мільйонів» [4, с.12], «Ходять чутки про загальну евакуацію населення. Всі люди як приголомшені. Остались сторожувати баба та дід. Як важко на серці. Як би все забути?» [4, с.21].

   Вражає і закарбовується в пам’ять становище полонених: «… евакуйовані з Воронежа, Сталінграда, Білгорода. Обдерті, злиденні, живуть на баланді, працюють майже без вихідних. Так як і ми, полонені» [4, с.12], «Не можу я забути, як ми в таборах стояли цілими днями під липневою спекою – в черзі за пів літром води… У таборі для нас вонюча баланда з червивим сиром, нагаї, мертві…» [4, с.17].

   Таким же болем пронизані рядки вірша «Етап»: «Полонені валяться з ніг. Ідуть полонені босі. Горить сніг» [3, с.17].

   Біографічною є згадка про Холодногорську тюрму, «… де цілий «цех», мов середньовічних ремісників, клепав біля туалетів котелки з іржавих шматків бляхи, щоб тут же збути на «тучу». І тут же по Харків: «Я був тут іноземець – голий, закутий, гордий» [4, с.18].

   У вірші  «Холодногорська тюрма» читаємо рядки: «Усе найдорожче я втратив, Що мав у житті до війни. Не маю ні друга, ні брата, Лиш маю – чотири стіни» [3, с.11].

   Тому емоційний стан часто-густо дуже важкий: «Не можу я забути багато чого. … моя ненависть буде невмируща,  і я не звикну, не примирюсь, поки буду жити» [4, с.16], адже «Я бачив за війну те, що бачили не багато хто. Багато що, багато що зрозумів і від цього, можливо, отупів» [4, с.53]. Однак у записі від 13.08.1944 читаємо: «Боже, яке ти щастя дав людині і як вона не вміє застосувати його!», а 07.10.1945 – «Люблю життя великого міста. Ти тут і ніщо, ти тут і все».  

   Тема щастя неодноразово порушується автором щоденника. Крізь ноти песимізму просочується проміння любові до словацької жінки Юлії – і він ніби просить прощення «перед іншими бідняками за своє багатство». Листування з Люсею, першим коханням, також проходить крізь  записи воєнного часу.

   Під час зупинок Олесь Гончар сповідує культ «життя». Не дивлячись на війну, він залишає, як і писала у передмові Валентина Гончар,  думки про прочитані книжки (М. Горбатова «Нескорені», Р. Грінвуда «Загін виходить») та переглянуті кінофільми – «Концерт фронту», «Фронт», «Олександр Невський», «Серенада сонячної долини», «Immense», «Музична історія», «Ніч у Будапешті»; влучні вислови, говірки: «Воли на фронті, корови гуляють з німцями, а свині в поліції», «У Харкові дощ, в Тирасполі слизько, ой тікайте, постоли, бо чоботи близько», «Краще жахливий кінець, ніж жах без кінця», «Війна закінчиться не випадково. Але я залишитися живим можу тільки випадково».

   Які ще біографічні факти з життя фронтовика ми спостерігаємо? Це перебування у медсанбаті (запис від 20.11.1943), переведення у полк (224) (08.07.1944), представлення до ордену Слави 28.08.1944-го і його отримання 05.06.1945-го, нагородження медаллю «За відвагу» 01.02.1945-го, отримання звання старшого сержанта 15.03.1945-го. Не залишило нас  байдужими і таке зізнання: «Я релігійний. Я вірю в Бога. Бо тільки диявол, нечистий дух міг так демонські перекрутити, спотворити коротке людське життя, наповнити його стражданнями, яких би вистачило для сотень поколінь роду людського» [4, с.53].

   А чого вартує «маршрутний листок» Людини воєнного часу! Вражає зібраний нами перелік пройдених доріг країнами Європи. Тож звідки почав свій похід Гончар-солдат і де закінчив його? Відповідь перед нами в наступному.

   25.09.43, УКРАЇНА (Кишеньківські садки, Федорівка, Велика Маячка, Ляшківка, Шарівка, Суха, Бородаївкка, Матронівка, Жовта – Зелена, Олександрівка, с. Верблюжка, Кіровоградські степи, Калинівка, Кіровоград, Рівне, Соколівка, Степанівка – зелені Кошари)  – 06.04.44, МОЛДАВІЯ (Флоринівка, Коси, Станіславка) – 15.04.44, БЕССАРАБІЯ ( Кушнірка, Кунін, Флорешта, Більці) – 23.04.44,  РУМУНІЯ (Херлеу, Ближешти, Ясси, Бугуші, Трансільванія, Яслодань) – 05.12.44, ЧЕХОСЛОВАЧЧИНА (Бер, Іпель, Сечені, Грон, Поставиці, Банська Бистриця, Нітра, Морава) – 06.04.45, АВСТРІЯ (Гейзельберг, Лоденіц) – 12.05.45, ЧЕХІЯ (Ієлгава, Бенешів, Прага) – 28.06.45, УГОРЩИНА (Мор, Будапешт, Сольнок, Мезьомур, Арад, Дева, Сімерія) – 12.11.45, РУМУНІЯ (Брашев, Плоєшти, Ясси, Унгени, Більці) – 21 листопада 1945, БАТЬКІВЩИНА, «Мороз і сонце» [4, с.114].

   Вражають і попутні штрихи культуролога: «Бідна і некультурна країна (Румунія – авт..). Погано, по-варварськи оброблені поля. Ні техніки, ні доріг, ні одягу» [4, с.47]. «В містах побачив справжню Європу. Взагалі я її побачив тільки в Чехословаччині» [4, с.91]. «Типове життя угорської провінції. Скучні обличчя, скупа торгівля крамарів, похмуре все» [4, с.98].

   Тож де б не перебував Олесь Гончар зі своєю місією визволителя, його не полишав смуток за Батьківщиною – Україною. Читаємо: у Бессарабії «стало відразу сумно, якось сумно під ногами» [4, с.45]; «Привіт вам, голубий Дніпро, білі вишневі сади і ясне сонце моєї України! Туга, туга невимовна! Не можу дихати чужим повітрям» [4, с.47]; «Око тужить за зеленими степами», «Чи побачу я ще Батьківщину? Мабуть, ні» [4, с.57]; «Здається, прокинешся і опинишся на Батьківщині» [4, с.59]; «… скоріш би на Батьківщину, скоріш би в ешелони»,  «Чужі країни, чужі наріччя залишаються за спиною» [4, с.112].

   Чужі країни дійсно залишилися позаду.

   Попереду – важкі роздуми про день прийдешній.

   … Частина щоденника воєнного періоду завершується «Листом американському солдату». Ключовими у ньому є слова робітника з Чикаго: «Війна закінчилася…, але вороги у нас іще знайдуться. Вони махнуть рукою на кров, пролиту нашими народами. Вони спробують знову підпалити мир, добутий нами, солдатами. … Ми будемо бити по руках, якщо ці руки протягнуться до того, що ми, прості люди, завоювали і скріпили кров’ю» [4, с.118]. Лист закінчується риторичним питанням, чи пам’ятає про це робітник із міста Чикаго?

   Ніби відповіддю на поставлене риторичне питання є перший щоденниковий запис Олеся Гончара від 06.1943-го: «Чи буде коли оцінено все безглуздя й злочинство цієї бойні, чи будуть коли її творці навіки прикуті до ганебного стовпа! Я сповнений чорного песимізму…» [4, с.9].

   Кожен рядок щоденника – актуальний, суголосний нашому сьогоденню, хоча за вікном XXI століття! Такий же актуальний і вірш із поетичної збірки, свого роду «Конспекту почуттів», «Україні», бо й сьогодні «Плюндруються … сади» України, «чужинець поле крає», за  Україну встали мільйони і розправило «крила молоде Безсмертне плем’я України!» [3, с.7]. Прикро, але і ці слова Гончара правдиві: «Україна – плачі й голосіння, Які не вщухають ніколи!» [3, с.18].

   Нам усім сьогодні треба докласти максимум нелюдських зусиль для того, щоб все-таки «плачі й голосіння» в Україні припинилися раз і назавжди, навіки.

   Таким чином, ми довели не тільки біографічне підґрунтя «Щоденників» (Том 1) і збірки віршів «Поетичний пунктир походу», а й той факт, що Олесь Гончар у духовно-культурному часі та просторі актуальний як ніколи. Ми переконалися в тому, що щоденники О. Гончара «не є ані пасивним записом подій, ані незацікавленим свідком, він – активний чинник у житті автора» [6, 101]. Щоденники Олеся Гончара, рівно як збірка віршів «Поетичний пунктир походу», ілюструють його як цілісну творчу особистість, що зреалізувала себе всебічно і в мемуарному, і в поетичному жанрах.

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1.      Біографічні документи в освіті: теорія і практика: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (25 квітня 2017 р.) [наук. ред. Л.В. Литвинюк]. Полтава : ПОІППО, 2017. 148 с.

2.      Вельможко Я. Ю. Щоденник Олеся Гончара і рефлекси екзистенційної свідомості. Філологічні науки. Вісник Запорізького національного університету. №2. 2008.

3.      Гончар Олесь. Поетичний пунктир походу: Поезії. К.: Видавничий центр «Просвіта», 2000. 120 с.

4.      Гончар О. Т. Щоденники: У 3-х т.: Т. 1 (1943 – 1967) / Упоряд., підгот. текстів, ілюстр. матеріалу та передм. В.Д.Гончар; [Худож. оформ. М.С. Пшінки]. К.: Веселка, 2002. 455 с.

5.      Словник української мови Академічний тлумачний словник (1970 – 1980). URL: http://sum.in.ua/s/shhodennyk (дата звернення: 15.03.2023)

6.      Стахнюк Наталія. Щоденник письменника: аспекти дослідження. Слово і час. 2012. №7. С.97 – 104.

Немає коментарів:

Дописати коментар